fire-normal.jpg

Ylistän hyviä ajatuksia, hyviä sanoja ja hyviä tekoja ja sitä mitä pitää ajatella, sanoa ja tehdä. Hyväksyn kaikki hvyät ajatukset, sanat ja teot. Pidättäydyn kaikista pahoista ajatuksista, sanoista ja teoista. -- -- Tunnistaessani sinut pyhäksi, Mazda Ahura, Hyvän Ajatuksen tullessa minuun, ensi kerran sanojasi kuullessani, sain ohjausta. Tuokoon vaikka antaumukseni tehdä sitä minkä sinä parhaaksi katsot minulle surua ihmisten joukossa.

Parsit ("persialaiset") ovat yksi Intian vähemmistöuskonnoista. Oikeammin he ovat zarathustralaisia, profeetta Zarathustvan (niin Zarathustra ilmeisesti pitäisi lausua) seuraajia, tahi mazdalaisia, Ahura Mazdaksi kutsutun Ylimmän Jumalan seuraajia. Tämä uskonto oli Persian valtakunnan pääuskonto silloin kun valtakunta oli suurimmillaan. Se esittelee Ylimmän Jumalan, jota palvotaan sanomalla, puhumalla ja tekemällä hyvää, pidättäytymällä pahasta - ja, ihanan tervehenkisesti, edistämällä hyvää mieltä, hyväntuulisuutta, iloisuutta, sillä synkkämielisyys ja pahantuulisuus yhdistetään pahaan ja siitä seuraa vain kärsimystä niin tässä elämässä kuin tämän elämän jälkeenkin. Hyväntuulisuuden ylläpidon nimessä nautintoja ei kielletä, kunhan ne eivät vahingoita toisia, ja lehmiä ja sonneja pidetään pyhinä ja hyväenteisinä kuten hindulaisuudessakin.

Ahura Mazdan tärkein ja pyhin symboli on tuli, ja zarathustralaisissa temppeleissä sellainen palaakin aina; eräässäkin palava tuli sytytettiin tiettävästi noin vuonna 900 ja sitä on ruokittu yhtäjaksoisesti siitä asti. Uskonnon tunnettuihin symboleihin kuuluu myös tämä ihmissielua symboloiva lintu:

zarathustra_g-normal.jpg

pyhalintu-normal.jpg

Symboli johtaa samalla ajatukset elämän rajallisuuteen ja vainajariitteihin.  Zarathustralaisista on epäkunnioittavaa haudata vainajat maan alle, ja vielä kauheampi ajatus on heistä saastuttaa pyhää tulta ruumiilla. Niinpä he kantavat vainajansa Hiljaisuuden torneihin, korkeuksiin, missä korppikotkat sun muut petolinnut nokkivat lihat luitten päältä.

Tämä vahvasti dualistinen uskonto vaikutti perustavanlaatuisesti myös juutalaisiin, kristillisiin ja islamilaisiin ajatuksiin. Valitettavasti islamin alkumetrien valloitussodat johtivat zarathustralaisten joukko- ja pakkokäännytyksiin Persiassa, ja niin tämän maailmanuskonnon kannattajakunta supistui hyvin pieneksi. Eniten zarathustralaisia on nykyään Intiassa, koska heitä pakeni sinne Iranista aikoinaan tuhansittain Islamia pakoon.

Törmäsin tähän porukkaan henkilökohtaisemmin, kun intialainen hinduystävättäreni seurusteli parsilaisen miehen kanssa. Suhde kaatui siihen, että parsien mielestä parsiksi ei voi kääntyä vaan vain syntyä, ja silloinkin kummankin vanhemman pitää olla parsi; tämä aiheutti liikaa paineita, eikä parsimies uskaltanut ottaa askelta avioliittoon hindunaisen kanssa. (Itse asiassa saatan olla väärässä mutta sain vähän sellaisen kuvan että tuo mies käytti uskontoaan sitoutumiskammonsa tekosyynä, jonka varjolla vaihtoi tyttöystävää yhä uudelleen eikä edes yrittänyt tutustua keneenkään omanuskoiseen naiseen.) Ajattelin, että onpas käsittämätön sääntö, varsinkin kun parsilaisten lukumäärä sen kun vähenee vaan. Vuonna 2001 Intian parsit havahtuivat kauhuissaan siihen, että heidän lukumääränsä oli tippunut reippaasti alle 100 000:een, pahempaa kuin puolittunut 60 vuodessa! Ihmettelinkin vuosia, miten zarathustralaisuus on voinut aikoinaan levitä niin laajalle nykyään islamilaiseen maailmaan, jos se ei ole pohjimmiltaan lähetysuskonto.

parsilaislapsia-normal.jpg

Parsilapsia viettämässä mazdalaisten uutta vuotta.

Vastaus löytyi viimein. Kun zarathustralaiset pakenivat Intiaan, paikalliset hallitsijat ottivat heidät vastaan ja antoivat heille suojeluksensa sillä ehdolla, etteivät he yrittäisi käännyttää paikallisia ihmisiä. Tämä luvattiin ja lupauksen pitäminen otettiin kunnia-asiana. Niinpä yli vuosituhannen ajan Intian zarathustralaiset eli parsit ovat avioituneet vain keskenään, mikä on tietysti johtanut myös ajatuksiin iranilaisesta verestä jotenkin aatelisempana ja parempana.

Parseilla pyyhki Intiassa alusta asti tosi hyvin, sillä he olivat koulutettuja (naisenkin asema on harvinaisen vahva ja tasa-arvoinen) ja toivat tullessaan hyödyllisiä taitoja.

Tänä päivänä zarathustralaisuus on jälleen maailmanuskonto. Pienenpieni sellainen, mutta maailmanuskonto kumminkin, sillä zarathustralaiset siirtolaiset ovat perustaneet temppeleitään kaikkialle maailmaan. Enemmistöllä heistä on sukujuuret Intiassa, mutta iloiseksi yllätyksekseni myös Iranissa on edelleenkin zarathustralaisia, ja hekin ovat Iranista maailmalle lähtiessään jatkaneet uskonnonharjoitusta ulkomailla. Eivätkä nämä iranilaiset suhtaudu käännynnäisiin negatiivisesti!

Itse asiassa Iranin nuorten keskuudessa on jossain määrin muodikasta kääntyä nykyään zarathustralaisuuteen. Sanon jossain määrin, sillä autoritäärinen shiialaishallinto tekee siitä niin vaikeaa että käytännössä täytyy hurahtaa tosi vahvasti uskoon että uskaltaa viedä kääntymisprosessin loppuun asti.

Zarathustralaisten poismuutto Iranista on kiihtynyt viime vuosikymmeninä uskonvainojen johdosta.

zoroastrian_yazd-normal.jpgpapittulenaarella-normal.jpg

Madzdalaispappeja käsittelemässä pyhää tulta asianmukaisissa tamineissa.

Profeetta Zarathustra oli oikeastaan aika samanlainen tyyppi kuin Buddha. Hän nimittäin perusti uskontonsa ravistellakseen aikansa korruptoituneita hindupappeja. Arjalaista Veeda-uskontoa seurattiin paitsi Intiassa myös nykyisen Iranin alueella, mutta se oli tapauskonnollistunut ritualistiseksi devanpalvontainstituutioksi, jossa papit käyttivät hyväkseen asemaansa alistaen ja rahastaen.

Sana deva viittaa palvonnan arvoiseen olentoon, yleensä pikkujumalaan, jolla on taivaallinen työpaikka ja jonka vastuulla siten on jokin maailman tai elämän osa-alue; Indra on taivaan ja sään jumala, Saraswati viisauden ja musiikin jumalatar, jne. Ne hindut, jotka haluavat uskonnoltaan maallista onnea, palvovat devoja, mutta ne, jotka tähtäävät valaistumiseen ja yhteyteen Jumalan kanssa, omistautuvat Ylimmälle esimerkiksi Krishnana, kuten me vaisnavahindut. Muinainen Iran oli ajautunut lähes täysin "uhri sulle palkka mulle" -devanpalvontaan ja tätä Zarathustra ravisteli julistamalla osan devoista demoneiksi. Mazdalaisten pyhissä teksteissä deva ei ole positiivinen sana!

Jos haluaa tietää mitä kaikkea se Zarathustra tarkalleen opetti, ei muuten kannata lukea ainakaan Nietzschen kirjaa Näin puhui Zarathustra, koska se sisältää lähinnä Nietzschen ihan omia ajatuksia. Oikea lähde mazdalaisuuden äärelle on Avesta, uskonnon pyhien kirjoitusten kokoelma. Itse tosin pidän sitä aika vaikeaselkoisena kun kukaan ei ole avaamassa minulle sen sisältämää nimikirjoa. Nyt kun olen vähän enemmän perehtynyt tuohon uskontoon ja löytänyt sieltä erittäin paljon hyvää ja samaa kuin omastani, suunnitelmissa on löytää sellainen zarathustralainen teksti, joka soveltuisi meditaatiopoluksi :-) Guruni aina kehottaa meditoimaan paitsi hindulaisia, myös muitten uskontojen pyhiä ja puhuttelevia tekstejä. Se lisää keskinäistä kunnioitusta ja ymmärrystä kaiken ykseydestä.

hiljaisuudentorni-normal.jpg

Hiljaisuuden torni.

Ja minä kun olen pitänyt itseäni mazdalaisena... tosin vain siksi, että lempiautomerkkini on Mazda ;-) (tämä johtuu siitä että ex-aviomieheni harrastus oli nuorempana romuautojen kuntoon ropaaminen ja myyminen isänsä kanssa ja tulin sen ansiosta ajaneeksi jos jonkinmoisia automerkkejä ennen kuin nuo autot myytiin eteenpäin ja ylivoimainen suosikkini oli Mazda - kun myöhemmin elämässäni 2011-2013 ryhdyin puoleksitoista vuodeksi autonomistajaksi, tietenkin hommasin juuri Mazdan!) Ja kyllä vain, googletus paljasti että Mazda-autot  ovat kuin ovatkin saaneet nimensä Ahura Mazdalta. Japanilaisen ajattelun mukaan mazdalaisuus oli sekä idän että lännen sivilisaation kehto ja siksi nimi Mazda sopii niin itään kuin länteen kaupattavien autojen nimeksi.