Sinun on oltava muutos, jonka haluat maailmassa nähdä.
Maailmasi on sellainen kuin sinäkin.
Ellet itse muutu,
ei maailmakaan tule muuttumaan.

Tiedä, että elämäsi on pikkuisen sadepisaran läiskähdys.
Kaunis näky, joka katoaa olevaiseksi tullessaan.
Aseta siksi itsellesi päämäärä
ja käytä jokainen päiväsi ja jokainen yösi hyvin.

Se, joka tekee ruumiillaan, tekee töitä.
Se, joka tekee ruumiillaan ja mielellään, tekee käsitöitä.
Se, joka tekee ruumiillaan ja mielellään ja sydämellään, tekee taidetta.

Olen täällä vain ollakseni oikeasti avuksi.
Edustan täällä Häntä joka minut lähetti.
Minun ei tarvitse olla huolissani siitä, mitä sanoa ja mitä tehdä,
sillä Hän joka minut lähetti johdattaa minua kyllä.
Olen tyytyväinen missä vain Hän minun toivoo olevan,
sillä tiedän Hänen menevän sinne minne minäkin menen.
Parannun sitä mukaa kun annan Hänen opettaa minua parantamaan.

Elämän suurin tragedia ei ole kuolema.
Suurin tragedia on se,
että kykymme ja lahjamme ovat alikäytössä
ja ruostuvat kun vielä elämme.

Ei ole tietä onneen.
Onni on tie.
Sinun on oltava onnellinen tässä ja nyt.
Ei ole tietä valaistumiseen.
Valaistumisen on oltava tässä ja nyt,
hetkessä, jona palaat itseesi, mieleesi, ruumiiseesi,
olemaan täysin läsnä, täysillä elossa.
Se on jo valaistumista.
Et enää ole unissakävelijä.
Ja jos jatkat hereillä pysymistä joka hetki,
valaistuminen syvenee ja voimistuu.
Ei ole tietä valaistumiseen,
valaistuminen on tie.

 

(Sommittelin tilkkutäkkipolkua meditoitavaksi Tsongkhapan, Mahatma Gandhin, Krishnamurtin, Franciscus Assisilaisen, Thinch Nhat Hahnin ja Amman ajatuksista ja eräästä New Age -tekstistä.)