Suomalaiset ovat todellakin epätavallisen rehellistä kansaa. Minun ulkomaalaisten ystävieni mielestä tämä on tosi hieno juttu. Heistä on ihanaa, monesta aivan ennenkokemattoman ihanaa, että jossain on ihmisiä jotka ihan oikeasti tarkoittavat sitä mitä sanovat. Kaikki uskonnot ovat samaa mieltä.

Liiasta rehellisyydestä en ainakaan itse ole siis saanut muunmaalaisten toruja, en edes silloin, kun laukomani totuudet ovat olleet epämiellyttäviä. Sen sijaan ulkomaalaistaustaisten ystävieni yleinen mielipide on, että minulla on liian siniset silmät. Sama pätee muihinkin suomalaisiin. Me otamme sanat niin kuin ne sanotaan. Meitä on helppo petkuttaa.

Tuoreimpaa tukea väittämälle tarjoavat viimeaikaiset seikkailuni halpalentolippulappujen ihmeellisessä maailmassa.

Minulle on tullut sähköpostitse joka päivä Groupon City Deal Helsingin mainoskirje. Nyt olen oppinut, että sen mainostamat tarjoukset voivat olla tosi ketkuja ja harhaanjohtavia

Ostin joulukuussa kolme lentomatkalahjakorttia yhteishintaan 87 euroa. Niitä mainostettiin "jopa 70 prosentin alennuksen lentolipuista" tuovina loistolahjoina; vain jotain polttoainekuluja ja veroja tulisi maksettavaa päälle. Lahjakortit tuli hyödyntää Air Fast Ticket -nimisen yhtiön kautta.

Kun sitten päätin lähteä lähitulevaisuudessa ilman lapsia aviomiestäni tapaamaan ja yritin käyttää lahjakorttiani, huomasin, ettei sillä ollut mitään vaikutusta hintaan. Air Fast Ticketin lennot maksoivat lahjakortin kanssakin ihan yhtä paljon tai vähän kuin muidenkin vastaavien sivustojen kauppaamat lennot. Itse asiassa enemmän, koska olin jo tuhlannut niihin lahjakortteihin 87 euroa, siis 29 euroa lentoa kohden!

Kimpaannuin todella tästä huijauksesta ja päästäni nousi sankka savu koko keskiviikon ajan. Kirjoitin Grouponille sähköpostia jossa toin ilmi miten kurjalta tuntuu luottaa hyväuskoisesti mainokseen ja todeta se sitten pupuksi ja uutisankaksi. Yritin soittaa asiakaspalveluunkin, turhaan, sillä kukaan ei vastannut puhelimeen, taikka sitten puhelin tuuttasi kroonisesti varattua.

Myöhään torstaina päädyin sitten kuitenkin ostamaan Air Fast Ticketiltä lippuja niin kutsutulla lahjakortillani. Syy: monen tunnin etsintöjen jälkeen minun oli pakko todeta, että Air Fast Ticket oli ainoa joka tarjosi lentoja Dharmapatin kotikaupunkiin ja takaisin alle 200 eurolla inhimillisen pituisilla välilaskuilla.  Kaikki muut sivustot ehdottelivat joko meno- tai paluumatkalle tai jopa kummallekin monen tunnin tai jopa koko yön mittaisia odotusaikoja. Lahjakorttiin jo tuhlaamani rahat mukaanlukien sain lennot varsin kivaan hintaan 177 euroa.

E-liput saapuivat ongelmitta. Ja olivat muuten ihan tutun ja turvallisen oloisetkin, paitsi että tänä aamuna niitä tarkemmin syynätessäni havaitsin jotakin hyvin olennaista puuttuvan. Nimittäin jatkolentoni Frankfurtista Helsinkiin! Niillä lipuilla olisin juuttunut paluumatkallani Saksaan.

Ainoa Air Fast Ticketin tarjoama asiakaspalvelunumero oli pahaenteisesti tietenkin Groupon City Dealin Suomen numero. Se tuntui toimivan yhtä hyvin kuin edellisellä viikolla eli ei ollenkaan. Pengoin Internetiä kunnes löysin ihanminkätahansa Air Fast Ticketin ulkomaankonttorin numeron ja soitin sinne. Oli väärä hetki, puhelinvastaaja ilmoitti englanniksi, ettei asiakaspalvelu ollut auki.

Sitten, yhtäkkiä, satunnainen rutiinisoitto numero ~kaksikymmentä Suomen Grouponille tuotti tulosta. Asiakaspalvelija vastasi, kuunteli ja lupasi selvittää asian. Eikä kestänyt kovinkaan kauan kun sain sähköpostiini uudet E-liput, joihin on kirjattu myöskin jatkolentoni Frankfurtista Helsinkiin. Hyvä, Groupon. Mutta silti maku on paha suussani tavasta, jolla tämä euroopanlaajuinen firma tuotteitaan markkinoi. Tavasta, joka on epäsuomalainen ja epämoraalinen yli uskontorajojen.

Mutta mitä suomalaiseen sinisilmäisyyteen tulee, tässä asiassa emme kyllä ole ainoita ansakuoppaan tipahtaneita. Tämä artikkeli kertoo että kyseessä on euroopanlaajuinen petkutus.