nepalilaistyttoja-normal.jpg

Nämä kuvat on ottanut Paul Riome, eikä kuvien iloisilla tyttölapsilla ole toivottavasti mitään muuta tekemistä tämän kirjoituksen aiheen kanssa, kuin että he ovat nepalilaisia. Ja siksi he näyttävät samoilta kuin maailman hirvittämimmän asian uhrit. Siksi aiheellamme on heidän kasvonsa. Kuvitelkaa tuollaisten hymyjen kuolema.

Maailman kamalin asia on minun mielestäni ihmiskauppaseksibisnes. Sen ajattelu saa minut aina varmaan negatiiviseen mielenkuohuun. Lukiessani aiheesta haluaisin oksentaa ja itkeä. Nämä reaktiot ovat vain voimistuneet sen jälkeen kun minusta tuli tyttölasten äiti. Hyvin monet seksiorjat aloittavat orjuutensa lapsina.

Tämä ongelma on aivan erityisen kauhea Intian suunnalla. Viisinumeroinen luku tyttöjä kaapataan joka vuosi ja pakotetaan seksiorjuuteen. Erityistä huutoa ovat Nepalista viedyt tyttölapset, koska intialaiset asiakkaat pitävät nepalilaisia naisista kauneimpina ja vielä lisäksi kaikkea Himalayan suunnalta tulevaa puhtaana ja turvallisena. Ilotytön nuori ikä vain vahvistaa jälkimmäistä myyttiä. Intian kautta välitetään lukemattomia tyttölapsia seksiorjuuteen myös arabimaihin.

Luultavasti sellaisia vanhempia ei kovin monta ole koko maailmassa, jotka lapsellensa moisen kohtalon vapaaehtoisesti valitsisivat. Sen sijaan rutiköyhiä jaksamisensa äärirajoilla eläviä vanhempia, jotka haluavat uskoa lapsensa saamaan ihmeen hyvältä kuulostavaan työtarjoukseen (työn sanotaan tietysti olevan jotain ihan muuta kuin seksityötä), on jossain joka vuosi viisinumeroinen luku. Usein sen työtarjouksen välittää vielä sukulainen - sukulainen, jota perhe näkee sen verran harvoin, ettei tällä ole vahvaa tunnesidettä mitä julmimman kohtalon kokevaan tyttölapseen. Sukulainen saa sutenööreiltä komean välityspalkkion ja porskuttaa sillä elämässään eteenpäin kun tyttöparka kärrätään rajan yli Intiaan. Ja sitten on vielä koko joukko lapsia, ei välttämättä ollenkaan köyhistä oloista, jotka yksinkertaisesti kidnapataan.

Prostituution yleinen hyväksyntä yhteiskunnassa voi auttaa niitä prostituoituja, jotka ovat itse valinneet ammattinsa. Se kuitenkin tarkoittaa aina myös ennen pitkää sitä, että seksipalvelujen kysyntä ylittää vapaaehtoisesti alalle tahtovien tarjonnan, kun suuri ellei suurin osa yhteiskunnan mieskansalaisista päättää palveluja käyttää. Ihmiskauppa on luonteva seuraava askel tarjonnan kasvattamiseksi.

Guruni opettaa, että maailmasta pitää tehdä niin tuttu ettei kukaan ole pelottava muukalainen. Itse koen tämän siunauksena ainaiselle tiedonjanolleni ja -haulleni. Pelottavin kuviteltavissa oleva ihminen on mielestäni lapsia ja naisia bordelleihin välittävä mies, ja toiseksi hirvein on se mies, joka heitä raiskaa (ja joka on omasta mielestään vain ihan tavallinen ja syyntakeeton maksava asiakas). Mitä heidän päässään liikkuu?

Siellä liikkuu, että kun minä haluan, minulla on oikeus saada halvalla, ilman sen enempiä periaatepohdintoja ja moraalimutkia. Vastuu on muilla.

Osa asiakkaista potee eittämättä huonoa omaatuntoa ja yrittää löytää vastauksia ja lohdullisia tekosyitä uskonnostaan. Maallistunut hindumies voi esimerkiksi ajatella, että tämä nyt on noitten tyttöjen karma, ovat varmasti olleet itse ihmiskauppiaita edellisessä elämässään, ja paha saa samalla tavalla palkkansa tämänhetkisten ihmiskauppiaitten kuoleman jälkeen. Näitä miettien mies elää siinä (turhassa) toivossa, ettei riviasiakasta muka vedetä karmiseen vastuuseen perustarpeen tyydyttämisestä orjuutta tukevalla tavalla. Hän välttelee viimeiseen asti sitä ajatusta, että pahan kierteen katkaisemiseksi ihmisten on lakattava tukemasta sitä.

Tuttu juttu. Useimmat meistä käyttäytyvät aivan samoin - kuluttajina. Eivät seksipalvelujen, vaan vaatteitten, ruoan, maailman luonnonvarojen. Kun minä haluan, minulla on oikeus saada halvalla, eikä vastuu ole minun. Vaikka periaatteessa tahtoisikin ostaa vain eettistä, shoppailemaan totuttuaan sortuu yhä useammin yhä halvempaan taustoja kyselemättä. Syytämme toki kovaäänisesti ja sormella osoitellen niitä, jotka luontoa ja työläisten ihmisoikeuksia pahoinpiteleviä halpatuotantobisneksiä pyörittävät, mutta missään tapauksessa emme halua huomata omaa vastuutamme ja sitä mahdollisuutta että valitsisimmekin toisin. Että pidättäytyisimme ostoksesta.

Onneksi maailmassa on vielä siellä täällä alueita, Suomi mukaanlukien, joissa valtaosa miehistä ei voisi kuvitellakaan harrastavansa sellaista seksiä, jonka toinen osapuoli ei ole mukana rakkaudesta tai ainakin aidosta halusta. Sen verran arveluttavalta ja väärältä ajatus toisen ihmisen ostamisesta tai pakottamisesta tuntuu. Kun enemmistö on tätä mieltä, seksi ei muutu yleisessä ajattelussa joksikin, mitä naisten on vaan miehille annettava hinnalla millä hyvänsä, vaikkapa sitten orjuutettuina.

Ja onneksi on sankareita. Niin kuin esimerkiksi Anuradha Koirala.

Vaikka Intiassa ilmeisen suosittu karminen logiikka "paha saa kyllä palkkansa seuraavassa elämässä ja karmaansa ihmiskaupan uhritkin niittävät" toimisikin, se ei poista sitä tosiasiaa että pahuudelle voidaan panna piste. Ja että se kannattaa.

Riippumatta siitä mitä ihmiskaupan uhrit ovat tehneet tai jättäneet tekemättä tässä tai oletetussa edellisessä elämässään, kierre katkeaa ja hyvä voittaa pahan kun heidät pelastetaan. Krishna ei halua meidän käyttävän karman lakia tekosyynä olla välinpitämättömiä ja osasyyllisiä kun maailmassa tapahtuu pahaa. Meistä jokaisen pään yllä louskuttaa leukojaan ja lipoo huuliaan hirviöarmeija, joka on siinnyt synneistä, joihin olemme lukuisissa elämissä syyllistyneet. Ennemmin tai myöhemmin monsterit hyökkäävät ja haukkaavat, jos tyydymme asioitten yleiseen kulkuun emmekä tee enemmän kuin meiltä odotetaan. Armollisuus ja auttavaisuus, tuomitsevuudesta ja laiskuudesta eroon hankkiutuminen, ovat parasta, mitä voimme tehdä pelastautuaksemme omalta kauhukarmaltamme. Se, joka ponnistelee ollakseen vilpittömästi parempi ihminen kuin häneltä odotetaan, herättää Jumalan huomion ja saa Hänet kaverikseen.

Alkajaisiksi jokainen meistä voi tehdä sen valinnan, että lakkaa jokaisella elämänalueella ajattelemasta "minulla on oikeus pikatyydytykseen vaikka joku muu kärsisi".