Liian suuret odotukset elämältä ja kanssaeläjiltä ne ihmisen onnettomaksi tekevät. Millaisia liian suuria odotuksia teillä lukijoilla on ollut elämänne varrella? Miten opitte malttia? Opitteko?


Minä olen elämääni ihan tyytyväinen, jos se jatkuu tämmöisenä, kunhan laskuni pystyn maksamaan ja kasvattamaan tyttäreni niin etteivät ole vajaan 10 vuoden päästä jo 10:tä kundia kierrättäneitä teinijuoppoja, joita kiinnostaa lähinnä shoppailu.


Mutta ne muihin ihmisiin kohdistuvat odotukset - oi joi! Minulla on taipumusta vaatia itseltäni varsinkin ihmissuhdeasioissa kaikkea eikä yhtään vähempää, mutta pyyteettömyys on siitä kaukana! Niin herkästi suutun, loukkaannun tai tulen surulliseksi jos muut eivät vastalahjaksi toimikaan samoin. Mikä pahinta, he yleensä kyllä katsovat toimivansa samoin eli tekevänsä parhaansa, eivätkä näe ongelmaa siellä missä minä.


Huomaankin ongelman ytimeksi, että haluan toisten huomaavan ja huomioivan minut, minun toiveeni, minun tarpeeni. Egoni esiintyy. Se opettaa lastenikin egot esiintymään ja esittämään samaa näytelmää.


Dharmapati on toisenlainen. Hänelle käytännön hengellisyys on nimenomaan odotusten ottamista pois; hän tekee parhaansa Krishnan vuoksi eikä siksi että odottaisi saavansa jotakin. Hän toimii kuten toiset toivovat (ellei toive ole täysin vastoin uskontoamme) epäitsekkyyden ihanteen vuoksi eikä kalastellakseen heidän suosiotaan.


Sitä tällaisen kaukana perässä laahustavan egohuligaanin on joskus vaikea niellä. Miten voin nyhtää toiveita ja toimintasuunnitelmia irti ihmisestä, joka yrittää nimenomaan elää hetkessä, ilman itsekkäitä toiveita ja jonkin tietyn lopputuloksen odotuksen sisältäviä suunnitelmia? Joka tahtoo olla hengellisten raamien sisällä itseriittoinen ja tehdä niin kuin parhaaksi katsoo siltä pohjalta; joka ei siis tee asiaa A siinä toivossa että joku toinen ihminen reagoisi teolla tai tunteella B.


Tällaista oppijaksoa minä täällä käyn läpi juuri nyt. Haluan odottaa vähemmän. Tai tarkemminkin, haluan että odotukseni vaikuttavat käytökseeni ja mieleni tunnelmiin vähemmän!!!