Sukupuolineutraalia avioliittolakia puoltavan kansalaisaloitteen allekirjoittamisen kunniaksi haluaisin nostaa esiin muutamia erikoisempia tapauksia hindulaisesta mytologiasta. Noin niin kuin osoittaakseni ettei uskontomme ole kangistunut kankean patriarkaalisiin sukupuolinormeihin.

Tai ei aloiteta edes mytologiasta, vaan siitä, että Intiassa on edelleen seutuja joissa perheen kaikki veljekset naivat saman naisen ja asuvat yhdessä. Tällä tavalla lapsia ei synny aivan liikaa ja yksi maatilkku riittää elättämään kaikki veljekset heidän elämänsä loppuun asti. Äskettäin lukemassani artikkelissa viiden miehen kanssa naimisissa oleva Rajo kertoi uskovansa, että saa puolisoiltaan enemmän rakkautta ja huomiota kuin keskivertovaimo. Hän oli myös onnellinen äiti vailla mitään hajua siitä kuka viidestä on pojan isä, hän kun viettää yönsä heidän kanssaan vuorotellen, mutta mitäpä väliä sillä on kun kaikki isäehdokkaat kuitenkin saman katon alla asuvat ja perheen arkiaskareisiin osallistuvat.

rajojakundit-normal.jpg

Rajonjono-normal.jpg

Rajo ja hänen viisi aviomiestään Dehradunissa, Pohjois-Intiassa.

Draupadijakundit-normal.jpg

Draupadi ja hänen viisi aviomiestään Mahabharatan modernissa filmatisoinnissa.

Tämä käytäntö on siunattu jo eeppisinä aikoina. Prinssi Arjuna Pandava (kyllä, sama heppu joka ajautuu Bhagavad GItan alussa kriisiin niin että Krishna pääsee kertomaan hänelle kaiken elämästä ja kuolemasta ja oikeasta ja väärästä) voitti nuorena prinssien kilpailun, jonka voittaja pääsi naimisiin jumalaisen kauniin prinsessa Draupadin kanssa. Kun Arjuna toi vaimonsa kotiin, ja huikkasi "katso mitä toin", kiireinen äiti Kunti huikkasi takaisin "mitä ikinä toitkin, jaa se tasan veljiesi kanssa"... Hi hii, voin äitinä kuvitella tilanteen, lapset kun niin usein nahistelevat kaikesta niin ettei sitä välillä jaksaisi edes mennä katsomaan mistä tällä kertaa on kyse... No, Arjuna todellakin teki niin ja Draupadi sai täten aviomiehikseen myös Arjunan isoveljet Yudhisthiran ja Bhiman sekä hänen pikkuveljensä Nakulan ja Sahadevan! Vähänkös taisi muita naisia harmittaa, tavattoman komealla viisikolla kun oli vielä supervoimiakin, ja yksi muija sai pitää ne kaikki!

Draupadi-parka, kumminkin. Viisikään aviomiestä ei pysty suojelemaan häntä maailman pahuudelta vaan mokomat pikemminkin aiheuttavat hänelle ongelmia. Draupadin elämäntarinassa on vahva viesti. Vaikka omistaisit liudan maailman mahtimiehiä vieläpä yhtä aikaa, kuolevaisista ei voi pysyvää turvaa etsiä! Draupadi pelastuu nostamalla avuttomana molemmat kädet pystyyn aviomiestensä silmien edessä, jolloin avuksi tulee Krishna. Jumala. Draupadin sydän kuuluukin Hänelle, vaikka viisi omaa miestä kuinka urostelevat.

Myös monivaimoisuutta esiintyy, pääasiassa kuninkailla ja erityisesti silloin kun kunkku ei saa lasta ensimmäisen vaimonsa kanssa. Monivaimoisuutta ei kuitenkaan varauksetta suositella, sillä siitä seuraa usein ongelmia, kuten Ramayanastakin jo opimme; kolmas vaimo ei niele sitä että ekan vaimon pojasta Ramasta on tulossa seuraava kunkku ja juonii niin että itse Jumala joutuu maanpakoon. Myös erään kuninkaan kaikki tyttäret nainut entinen askeettijoogi katui katkerasti toraisien puolisoittensa armoilla, että miksei pysynyt poikamiehenä...

Yhteenvetona: minä olen hindulaisen vakaumukseni puolesta avoin kaikille avioliittomalleille, mutta yllä mainitut vaarat tiedostaneena ja kohtuullisen itsehillinnän ihanteen kannattajana pidän kuitenkin yksiavioisuutta parhaana vaihtoehtona. Uskon että jos ihmissuhteeseen lähtiessä jättää "entä jos sittenkin, vielä, lisää" -ikkunoita auki, ajatukset ja onni karkaavat niistä ulos. Yksi onnellisen parisuhteen päätehtävistä on pitää mieli ja elämäntilanne niin vakaana ja rauhallisena että hengellisiin asioihin keskittyminen on mahdollista. Jatkuvissa tunnekuohuissa heiluvalle se on vaikeaa.

Sukupuolivähemmistöjen syrjinnästä hindumytologiassa rankaistaan. Shikhandi oli virallisesti alunperin tyttö, joka halusi olla poika, tunsi olevansa poika. Hän vaihtoi sukupuolta. Miehisinä pidetyt aktiviteetit tuntuivat hänestä omilta ja niinpä hän opetteli sotataidot niin hyvin, että kaikki ne tunnustivat ja häntä niistä kunnioittivat.

Kaikki paitsi vaka vanha valkopartainen Bhishma, Pandavienkin opettaja taistelutaitojen saralla. Voittamaton Bhisma oli pinttyneesti sitä mieltä ettei ihminen saa itse valita sukupuoli-identiteettiään. Kun Shikhandi tuli häntä vastaan sodassa taistelukentällä, Bhisma lakkasi taistelemasta ja puolustautumasta. Hän tytötteli vastustajaansa eikä hyväksynyt tämän sukupuolenvaihdosta.

Bhismasta tuli siili. Niin monta nuolta hän sai ruumiiseensa.

Samaisessa sodassa Krishna vaihtaa itsekin sukupuolta. Hänhän on oikeastaan kaikkialla läsnäoleva Jumala joka voi ilmentyä yhtä aikaa missä vaan kaikkialla. Eräs Pandava-veljesten pojista ei halunnut mennä taistelemaan, koska hänellä ei ollut koskaan ollut tyttöystävää eikä hän halunnut ottaa sitä riskiä että kuolisi sodassa kokemattomana. Kukaan tyttö ei myöskään ollut kiinnostunut moisen riskin ottamisesta vaan kaikki kiersivät hänet kaukaa. Krishna tuli hätiin ottamalla Itsestään naispuolisen kopion, joka pikavauhdilla rakastui nuorukaiseen ja meni tämän kanssa naimisiin. Poika ehti kokea rakastettunsa kanssa kaiken mistä haaveili - ennen kuin kuoli sodassa.