- Menen tänään Siivouskauppaan ostamaan uuden kattilanpuhdistusmetallijutun.

- Et voi ostaa. Sinulla ei ole tutkintoa ostamiseen.

Miestäni jurppii tänä syksynä se, että joka paikassa vaaditaan suomalaista tutkintoa. Jopa luokkaretki Seureen oli hänestä turha, koska ei kellään oppilaalla tietenkään ollut mitään suomalaista tutkintopaperia, jota näyttää. Jos on jo 38 ja suorittanut elämässään tutkinnon jos toisenkin, ajatus rinnakkaistutkinnon opiskelusta pelkistä nimellisistä syistä on ymmärrettävästikin aika uuvuttava. Jaksamme kuitenkin vielä toivoa, että töitä hoitoalalta löytyisi hänelle joko näyttötutkinnolla tai oppisopimuksella. Ainakin mies sai hujauksessa työharjoittelupaikan jos toisenkin. Harjoittelu alkaa maanantaina. Suomen kielihän mieheltä on soljunut jo pitkään aivan käsittämättömän loistavasti. En ikinä olisi uskonut, että vaikean kielemme voisi joku oppia vajaassa vuodessa läheskään noin hyvin!

Lapset kertoivat aamiaispöydässä luokalleen tulleesta uudesta tytöstä.

- Me vähän pelätään,että se on tyttötyttö. Se vaikuttaa vähän semmoselta tyttötytöltä niin ku M ja A.

Hetkonen, hätkähti tämä Äiti. Olen koko ajan luullut, että omat lapseni ovat "tyttötyttöjä". Tämä johtuu siitä, että itse olin tyttösenä kaikkea muuta kuin tyttömäinen. Leikin poikien kanssa. Siihen verrattuna omat koti- ja hoivaleikeistä, prinsessoista sekä hempeistä vaatteista ja Tiimari-sälästä tykkäävät tyttäreni ovatkin kummallisen tyttömäisiä tyttöjä. Olen itse asiassa monta kertaa ihmetellyt, miten omenat ovatkaan voineet pudota niin kauaksi meikäpuusta! Nyt ihmettelin:

- Hei, mä luulin että te kaks ootte tyttötyttöjä! Voittekste kertoa mulle, mitä vikaa teijän mielestä on tyttötytöissä ja millä tavalla te ootte erilaisia ku tyttötytöt?

- No ne on semmosii että jos me leikitään hippaa ja mä kompastun mun kengännauhoihin ja mut saadaan kiinni ja se on mun mielestä epäreilua ni ne menee kertomaan opelle ja jotenki ne saa open luulemaan ihan väärin ja sit ope motkottaa mulle.

- Ööh. Tarkottaaks toi että tyttötytöt seuraa kauheen tarkasti sääntöjä mutta haluu aina ymmärtää säännöt niin että niistä koituu niille ittelleen hyvää.

- Joo. Ja sit ne leikkii vaan kotileikkejä.

- Eiks tyttötytöt leiki yhtään poikien kanssa?

- Ne vaan jahtaa poikia. Ne on ihastunu R:ään.

R on luokan kovis. Kovin on tutun kuuloista, tuumaan ja virkon lapsilleni:

- Mäkin oon huomannu, että aikusetki tyttötytöt ihastuu helposti koviksiin. Vaikka ei se kyllä kannata, koska kovikset on harvoin hyviä aviomiehiä. Yleensä kovikset on niitä, joita ei kiinnosta hoitaa vauvoja, vaan ne menee mieluummin baariin.

Mutta sitten vilkaisen kotisohvallani istuvaan kovaan kundiin, ja lisään:

- Paitsi että Krishnan kesyttämään kovikseen kannattaa rakastua.

Olen miestäni tarkkailemalla oppinut kovista kundeista sen, että kovistelukommentit ja -elkeet ovat kyllä oikeasti merkkejä syvistä tunteista ja siitä miten haavoittuvaisiksi nuo tunteet miehen tekevät. Peittelyä, peittelyä ;-)